Mirjam, jij had gezien, gehoord en begrepen moeten worden!

De praktijk

Mijn naam is Esther Jeras en ik ben werkzaam in zowel het onderwijs als de jeugdhulpverlening. Iedere keer wanneer ik denk aan Mirjam, dan voel ik mij geraakt en tegelijkertijd machteloos. Mirjam is voor mij het voorbeeld van het meisje dat ik heel goed had kunnen helpen op de basisschool. Vanaf de kleuterschool had ik de signalen van onderpresteren, met als gevolg gedragsproblemen, gesignaleerd. Hierdoor kon er al vroeg de juiste begeleiding ingezet worden. Ook zou ik gemerkt hebben hoe Mirjam thuis niet begrepen werd, door de huisbezoeken en gesprekken op school. Al vroeg zou er gezinsondersteuning ingezet worden. Door de extra verrijking leert Mirjam haar talenten te gebruiken. Zij stroomt uit naar het vwo. De intensieve thuissituatie wordt deskundig begeleid, waardoor Mirjam voldoende veiligheid en zelfvertrouwen opbouwt om haar vleugels uit te slaan. Dit klinkt prachtig, maar was helaas nog niet de realiteit. Mirjam is opgenomen en ik blijf mijzelf afvragen: Hoe kan ik deze pijn bij jongeren voorkomen, wat kan ik doen op dit moment?

De ZON-aanpak ziet het licht

Vanaf deze zomer kon ik dit niet meer loslaten. Wat kan ik doen op dit moment? Vanaf dat moment ben ik samen met een collega gaan onderzoeken, analyseren en schrijven. Hierdoor zag de ZON-aanpak het daglicht! Een aanpak die bestaat uit vier principes, die samen zorgen voor gelukkige kinderen en ook nog eens kostenbesparing. Waarbij zorg en onderwijs intensief samenwerken, elkaar ondersteunen in belang van ieder kind. Onze prognose is dat met de ZON-aanpak het beroep van onderwijs weer aantrekkelijk wordt en in de leeftijd van 12 tot en met 16 jaar het aantal zorgtrajecten met de helft gaat afnemen. 

Ruimte voor de allerbeste begeleiding

Een veilige en zorgzame omgeving voor ieder kind. Een omgeving waarin je gezien wordt, waar je met al je vragen terechtkunt en waar je tot leren komt op alle gebieden. Een omgeving waar ik ieder kind, jongere of ouder die ik binnen mijn werk tegenkom, naartoe zou verwijzen. Want daar zijn kleine klassen en word je ook als ouder zijnde gehoord. Daar beslist de schooldirectie die bestaat uit een directeur en orthopedagoog. Waardoor het samenwerkingsverband niet langer over de geldstromen heerst. Daar is ruimte voor de allerbeste begeleiding, omdat we het niet meer alleen hoeven te doen als leerkracht. We doen het met elkaar. Wij noemen dit de ZON-aanpak: Zorg en ONderwijs samen voor de klas. 

Meer informatie

Hier maken wij ons iedere dag hard voor, geheel vrijwillig. Het is ontstaan vanuit onze praktijkervaringen en passie voor onze medemens. Aan de hand van deze blog wil ik jullie meenemen met onze ervaringen. Onze strijd voor verandering binnen onderwijs en zorg, de gesprekken in de Tweede Kamer, met de gemeenten, de zorg en het onderwijs. Heb je hier vragen over? Ervaringen of een idee? Reageer dan gerust hieronder meteen. Wij vinden het fijn om hierover met iedereen in gesprek te zijn, zodat we elkaar kunnen versterken. Want ieder kind en/of jongere die schade oploopt door het systeem is er één teveel.

name authore here

Esther Jeras

Mijn naam is Esther Jeras, getrouwd en moeder van twee kinderen. Vanuit mijn praktijk Elevation begeleid ik al meer dan 12 jaar kinderen, jongeren en gezinnen. Mijn ervaringen vanuit Elevation zijn divers. Binnen he...

3 artikelen

Reacties (0)

name authore here
`

E-mailadressen worden niet gebruikt voor commerciële doeleinden. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie over het gebruik van jouw gegevens.

Cookies: Deze website maakt gebruik van cookies: Accepteren Weigeren