Eigen taal

We hebben daarom als Public Cinema een informatieplatform voor en door jongeren opgezet: 'Ben jij een Baas?' Hier worden zij in hun eigen taal aangesproken door jongerenambassadeurs. Door weg te stappen van de formele taal van de systeemwereld kunnen jongeren op een begrijpelijke en laagdrempelige manier gestimuleerd worden hun zaken te regelen.

Herkenbaar en simpel

Om de doelgroep te bereiken is een social media campagne opgezet, gericht op twee onderwerpen: zorgverzekering en zorgtoeslag. Deze pilot liep in twee fases: naamsbekendheid en activatie. Serieuze zaken werden luchtig behandeld in korte video’s met humor. Vervolgens legden de jongerenambassadeurs in herkenbare en simpele taal uit hoe je je zaken dan precies regelen moet. Zo konden we jongeren bereiken en tot actie aanzetten.

Het resultaat

Uiteindelijk hebben we 300.000 jongeren tussen de 17-19 jaar bereikt. Eén op de vijf jongeren die de website bezocht, klikte door naar de belastingdienst of zorgvergelijkers. Een resultaat om trots op te zijn! 

name authore here

Peter Kasbergen

Ik ben bestuurskundige, politicoloog en filosoof. Als directeur van Public Cinema specialiseer ik mij in de vertaalslag tussen complexe vraagstukken en creatieve visualisatie. Daarnaast schrijf ik regelmatig mee aan boek...

1 artikel

Reacties (0)

name authore here
`

E-mailadressen worden niet gebruikt voor commerciële doeleinden. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie over het gebruik van jouw gegevens.