Meisje met bril kijkt op iPad

Witte vlekken

Het voornaamste onderzoeksdoel betrof het in kaart brengen van de witte vlekken; basisscholen die niet of nauwelijks actief zijn op het gebied van digitale geletterdheid. Hiervoor zijn bestuurders, directeuren/schoolleiders, leerkrachten en ICT-coördinatoren uitgevraagd over ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking van leerlingen.

Digitaal onderwijs

Het onderzoek wijst uit dat tweederde van de doelgroep het zeer belangrijk vindt dat kinderen digitaal geletterd zijn. Wat opvalt, is dat 36% van de leerkrachten deze mening echter niet deelt en 15% van hen geen aandacht schenkt aan digitaal onderwijs. De komende jaren wordt dit in het primair onderwijs echter een verplicht onderdeel van het lesprogramma. De noodzaak bij leerkrachten benadrukken, planmatiger werken en ICT-voorzieningen verbeteren op schoolniveau zijn tevens belangrijke speerpunten die in het rapport worden genoemd.

Meer informatie

De Monitor digitale geletterdheid PO 2019 is uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek & Advies. Download de onderzoeksresultaten.

Bron: BNR

name authore here

Redactie bij MEES

De redactie van bij MEES schrijft wekelijks nieuwsartikelen die voor jou als jeugdhulpprofessional van toegevoegde waarde zijn. Heb je tips? Dan zien wij deze natuurlijk graag verschijnen! Mail ons op kom@bijmees.nl.

    87 artikelen

    Gerelateerde blogs

    Week Tegen Pesten is begonnen

    Reacties (0)

    name authore here
    `

    E-mailadressen worden niet gebruikt voor commerciële doeleinden. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie over het gebruik van jouw gegevens.