face to face

Gezichtsuitdrukkingen

Zoals het een goed testpanel betaamd, bekijken we eerst de verpakking. Waar zou het spel over gaan?  De meiden zien direct dat het over gezichtsuitdrukkingen gaat en het spel uit dobbelstenen bestaat. Uit zichzelf noemen ze de emoties die ze zien. Over het gezicht met de knipoog wordt even overlegd. Welke emotie past bij een knipoog? Tevreden wordt het. Daarnaast noemen ze geïrriteerd, verdrietig, gemeen, blij en neutraal (het gezicht met het streepje als mond). Gretig pakken ze het spel uit. Ze hebben zin om te ontdekken hoe het daadwerkelijk in zijn werk gaat. 

Hoe werkt Face to Face?

Beide spelers krijgen een set van zes dobbelstenen. Er zijn evenzoveel emoties en kleuren. Plus een opdrachtenboekje met 60 levels. De spelers worden uitgedaagd om de juiste combinatie van stenen na te bouwen, waarbij zij gebonden zijn aan spelregels. De rijen en kolommen moeten bestaan uit dezelfde kleur (met elk een andere gezichtsuitdrukking) of uit dezelfde gezichtsuitdrukking (met elk een verschillende kleur). De spelers strijden tegen elkaar en degene die als eerste het getoonde plaatje heeft nagebouwd, wint. Het is overigens ook mogelijk om het spel in je eentje te doen.

Waarom spreekt het spel aan?

Tijdens het spel hebben de meiden constant een glimlach op hun gezicht. Als zij op zoek zijn naar de juiste dobbelstenen, komt er een serieuze blik tevoorschijn en gebruiken zij hun opperste concentratie. Het spelelement (aftellen van drie tot nul en wie het als eerste goed heeft nagebouwd) helpt hen in hun focus en plezier. De tijdsdruk door het competitie-element zorgt voor een stukje gezonde wedstrijdspanning. Wanneer ik vertel dat er drie moeilijkheidsgraden zijn (beginners, gemiddeld, expert), voelen zij zich uitgedaagd om ook een gemiddelde en een expertpuzzel te proberen. Deze twee levels blijken te hoog gegrepen, dus we besluiten weer terug te gaan naar het eerste level. Dat is al uitdagend genoeg.  

Wat vindt het testpanel? 

De meiden zijn enthousiast over het spel. 'Ik vind het leuk, het is een lekker moeilijk denkspel, je moet heel erg nadenken.' 'Je moet je concentreren en dingen namaken die je niet ziet, waardoor je zelf moet proberen het erbij te maken.' Als het testpanel het spel opnieuw zou maken, dan voegen ze drie emoties toe: bang, verliefd en jaloers. Ze hebben ook al ideeën over de bijpassende uitdrukking voor op de dobbelsteen. Het testpanel kan ook goed uitleggen hoe het spel werkt: 'Je moet het voorbeeldje namaken, maar er worden steeds emoties of kleuren weggelaten.' En: 'Je moet een toren bouwen met de goede emoties.' 

Wat leren we van het spel?

Kinderen leren spelenderwijs veel:

  • Het vergroten van de concentratie.
  • Logica ergens in vinden.
  • Ruimtelijk inzicht oefenen en bevorderen.
  • Hoe je uit gezichtsuitdrukkingen kan herkennen hoe iemand zich voelt.
  • Het vergt zorgvuldigheid en nodigt uit om je werk na te kijken (liggen alle emoties goed en in de juiste richting? Door de tijdsdruk en het competitie-element wordt dit makkelijk vergeten). 
  • De observator krijgt goed zicht op de werkwijze en tactiek van het kind. Hoe pakt hij de opdracht aan en hoe biedt zij structuur aan voor zichzelf. Hoe gaat het kind om met een uitdagende moeilijk opdracht en de mogelijke frustratie die dit oplevert? Geeft het kind snel op of gaat hij de uitdaging aan? 

Verrassend

Op het eerste gezicht lijkt het spel zich vooral te richten op emoties. Verrassend genoeg blijkt tijdens het spelen van het spel het oplossen van de puzzel, het logisch nadenken zoals bij een smartgame veel meer voorop te staan. Toch lenen de dobbelstenen met gezichtsuitdrukkingen zich naast de vaste spelregels wel degelijk voor meerdere creatieve toepassingen.

Ideeën met het spel

Wat kun je allemaal nog meer doen met Face to Face?

  • Je gooit met een dobbelsteen en doet de gezichtsuitdrukking die je hebt gegooid, na. De ander raadt welke emotie je nadoet.
  • Wie de hoogste toren maakt met de dobbelstenen heeft gewonnen. Kijk uit dat hij niet omvalt! ;-)
  • Je noemt diverse situaties (als je thuiskomt ruikt het naar vers gebakken appeltaart, een klasgenoot zegt iets onaardigs tegen jou, je lievelingsspeelgoed is kapot gegaan, je bent niet uitgenodigd voor het verjaardagsfeestje) en laat de kinderen de gezichtsuitdrukking uitkiezen die voor hen hierbij past. Zij kunnen ook situaties voor elkaar bedenken.  
  • Het kind kiest bij de start en gaandeweg het spel een gezichtsuitdrukking uit die past bij hoe hij/zij zich op dat moment voelt. Wanneer de levels van de puzzels moeilijker worden, bestaat de kans dat het kind gefrustreerd raakt. De dobbelstenen zijn een speelse manier om de emoties aan bod te laten komen.  
  • Als er twee spelers zijn, kan de ene speler zelf een vorm bouwen van de dobbelstenen, de andere speler bouwt de vorm na.  
  • Op basis van de gekozen spel- of werkvorm, kun je ervoor kiezen om het kind een tekening te laten maken over emoties. Of, zoals wij hebben gedaan, bedenken welke gezichtsuitdrukkingen er nog meer kunnen zijn en deze tekenen.
  • Je kunt het spel inzetten op school, bijvoorbeeld in een plusklas, waarbij het samen of alleen kan worden gespeeld. 

Nieuwsgierig 

Ik ben ontzettend nieuwsgierig wie van jullie het spel Face to Face al kent en hoe jullie dit in de praktijk toepassen. Wat is de uitwerking ervan? Leuk als je dat met mij deelt door een reactie achter te laten! 

“Het is een lekker moeilijk denkspel, je moet heel erg nadenken”.

face to face

name authore here

Mayke Hugens

In mijn werk als zorgcoördinator ontmoet ik veel verschillende kinderen, jongeren en ouders. Vanuit mijn achtergrond als orthopedagoog en creatief therapeut en als moeder van drie jonge kinderen (jongenstweeling en do...

    6 artikelen

    Reacties (0)

    name authore here
    `

    E-mailadressen worden niet gebruikt voor commerciële doeleinden. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie over het gebruik van jouw gegevens.