Blij jongetje
Gelukslesssen

Het filmpje waarin de methodiek kort wordt uitgelegd is inmiddels al miljoenen keren bekeken en de methodiek wordt middels open source materiaal over de hele wereld gebruikt. 

Hoe Merijn begon

Merijn geeft gelukslessen op basisscholen zodat kinderen handvatten krijgen om zich gelukkig te voelen. Merijn: 'Ik heb Toegepaste Psychologie gestudeerd. Tijdens mijn studie kreeg ik een opdracht waarbij ik gestart ben met het geven van een geluksles op een basisschool. Ik noem het eigenlijk een 'voel-je-goed-cursus'. Ik was namelijk altijd al heel erg bezig met geluk, meditatie en de zoektocht waar de wereld nou eigenlijk over gaat. Ik heb veel zelfhelpboeken gelezen en wilde die informatie en manier van denken graag doorgeven aan anderen. Ik vond het zo bizar dat ik die manier van denken nooit als kind had meegekregen, waardoor ik het idee kreeg om dit zelf aan kinderen te gaan leren. Ik ben begonnen met het maken van animatiefilmpjes over geluk en Brightvibes pakte dit op, waarna mijn eerste filmpje al snel een half miljoen keer werd bekeken.Toen begon het balletje te rollen.'

Lifeskills

'We krijgen nu een heel standaard vakkenpakket op de basisschool, maar je leert eigenlijk niet om zelf na te denken of hoe de wereld in elkaar zit. Je kunt ook leren waar je je geluk uit kunt halen en hoe je een goede relatie opbouwt. Dat zie ik als meer waardevolle lifeskills dan de vaardigheden we nu op school leren. Wat mij ook geïnspireerd heeft is een TedTalk van een jongen die homeschooling heeft gehad en zichzelf toen heeft onderwezen in geluk. Het feit dat een kind zelf aangaf dat hij vond dat geluk het belangrijkste was waar hij over kon leren, heeft mijn ideeën verder gevormd.'

Open Source

'Mijn lessen zijn geheel open source, dat betekent dat iedereen gratis het lesmateriaal kan downloaden en mag gebruiken. Mijn visie is dat het me niet gaat om het verdienen, maar meer om de impact die ik wil maken. Als ik iets gratis weggeef maak ik een veel grotere impact dan wanneer mensen moeten betalen, want dan gaan alleen maar een paar mensen het kopen. Ik wilde het de wereld in zetten en kijken hoever ik ermee kon komen. Het leuke is dat het zich terugbetaalt in een gevoel van zingeving. Het heeft me zoveel tevredenheid gebracht. Dat is het meest waardevolle goed dat er is.'

Gebruik over de hele wereld

'De grootste universele vraag van het leven is 'waar word je gelukkig van?'. Ik denk dat alles wat we doen is om gelukkig te worden. Als mensen een nieuwe baan willen denken mensen dat ze gelukkig van die baan worden, hetzelfde met het kopen van een nieuwe auto. Het grappige is dat we precies weten wáár we gelukkig van worden, maar niet iedereen snapt precies hóe. Iedereen wil gelukkig worden en je wilt al helemaal dat je kinderen gelukkig worden. Als we dat nou eens aanpakken bij kinderen, dan heb je echt iets bijzonders. Er is veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, maar er wordt natuurlijk nog veel meer onderzoek naar gedaan. Het is dus niet zo dat we nu al de kern van geluk te pakken hebben, maar bij waarden als dankbaarheid, relaties, bewegen en natuur; daar kan niet zoveel mee misgaan.'

De lessen

'Ik start een over de streep-oefening. Ik laat de kinderen een kring maken en stel dan een vraag. Als die vraag van toepassing op het kind is, dan loopt het kind naar binnen in de kring. Ik begin met vragen als 'wie eet er wel eens vegetarisch?', maar later vraag ik ook wie er weleens onzeker is of wie er soms boos of verdrietig is. Het idee is om te laten zien dat iedereen met dezelfde dingen zit. Leerkrachten kunnen hier ook hun eigen kwetsbaarheid in laten zien. Wat ik ook heel leuk vind is ‘Fouten Vieren’, waarbij ze een spelletje doen waarbij de kinderen letterlijk gaan vieren wanneer ze een fout maken. Bij 'Dankbaarheid' heb ik een bal en geef ik kinderen een letter. Dan moeten ze aangeven waar ze dankbaar voor zijn met bijvoorbeeld de letter ‘b’. Ik doe dat met die letters omdat het dan gekaderd is, want het idee is dat je overal dankbaar voor kan zijn – ook dingen waar je je normaal niet zo bewust van bent, zoals het laminaat of je bed. Als er een leerkracht bij zit doe ik ook mindfulness of mediteren. Kinderen vinden het ook heerlijk om even in zichzelf te duiken. Verder start ik ook discussies over positief denken. Je geeft de kinderen dan stellingen waarbij ze moeten omdenken om te kijken wat er positief aan is. Bijvoorbeeld: 'Je mobiel is kapot, wat is daar positief aan?’.'

De toekomst

'Ik ben met het invallerstekort bezig geweest. Toen heb ik leerkrachten opgeleid om zelf als invaller aan de slag te gaan, waarbij ze dus de gelukslessen inzetten. Het volgende idee is om een videocursus te maken waardoor het nog makkelijker wordt voor mensen om de lessen te gaan inzetten. Het worden video’s met spelletjes, oefeningen, vlogs, liedjes en verhalen voor kinderen en het idee is om een soort 30-dagen-challenge te gaan doen over geluk. Dan kunnen leerkrachten dat gewoon in de klas gaan inzetten, waardoor de lessen een stuk toegankelijker zijn.'

Meer weten? 

De gelukslessen zijn hier gratis te downloaden. Verder geeft Merijn ook workshops over geluk aan volwassenen, waar je hier meer over kunt lezen. Ter afsluiting geeft Merijn nog mee: 'Als docenten zelf geluk en passie uitstralen brengt dat de kinderen al zoveel meer dan de lessen zelf. Het is dus ook erg belangrijk dat leerkrachten zelf op zoek gaan naar daar waar ze écht blij van worden.'

Gerelateerde blogs

Kinderrechtentour 2018

Reacties (0)

name authore here
`

E-mailadressen worden niet gebruikt voor commerciële doeleinden. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie over het gebruik van jouw gegevens.