Meisje met bril kijkt op iPad
  1. Stress uit zich op verschillende manieren: de ene persoon wordt prikkelbaar of kan zich lastig concentreren, de ander krijgt hoofd- of nekpijn. Leer jouw eigen stress-signalen herkennen en grijp in wanneer nodig.
  2. Hoe fitter je lichamelijk bent, hoe meer je fysiek aankunt. Investeer daarin en zorg voor jezelf. Dit betekent concreet: beweeg, slaap en eet goed en voldoende. En: kijk uit met alcohol, cafeïne en drugs.
  3. Zorg voor passieve ontspanning en prikkelarme momenten: speel een bordspel, maak een wandeling in het bos of ga met een kop thee op de bank zitten. Op je telefoon of een serie kijken dragen helaas niet bij aan een ontspannen gevoel.
  4. De verantwoordelijkheid voor werkstress ligt niet alleen bij de werknemer, ook de werkgever speelt hierin een rol. Het kan bijvoorbeeld helpen om:
  • afspraken te maken wanneer je (buiten werktijd) wel of niet bereikbaar bent;
  • geen werkmails op je telefoon te lezen;
  • een lijst voor je werkgever te maken met alles wat je op je bord hebt liggen en hem of haar hierin laten prioriteren.

Bron: NOS.nl

name authore here

Redactie bij MEES

De redactie van bij MEES schrijft wekelijks nieuwsartikelen die voor jou als jeugdhulpprofessional van toegevoegde waarde zijn. Heb je tips? Dan zien wij deze natuurlijk graag verschijnen! Mail ons op kom@bijmees.nl.

    91 artikelen

    Reacties (0)

    name authore here
    `

    E-mailadressen worden niet gebruikt voor commerciële doeleinden. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie over het gebruik van jouw gegevens.