Kinderen die samen huiswerk maken

Lesboeken

Het gebeurde nogal eens dat er plotseling een boek, pen, kussen of kat door de lucht vloog, terwijl het huiswerk net lekker leek te gaan. Vaak bleek het probleem dan te zitten in het werkboek dat bij de lesstof hoorde. Lesboeken zitten over het algemeen slim in elkaar:

  • Er is een logische opbouw van de stof. 
  • Er is de nodige afwisseling tussen feiten en het leren combineren van feiten. 
  • De vragen leiden door de stof heen, controleren het geleerde en vullen informatie aan.
  • Het boek moedigt aan om zelf verder onderzoek te doen, bijvoorbeeld in de atlas, buiten of online.

Eigen logica

Dan de werkboeken. Wat voor de meeste mensen logisch is, is dat niet altijd meteen voor mensen met autisme. Zij hebben zelf een, vaak ijzersterke, logica. 

  • Over herhaling bij wiskunde, voor de stof weer een stap dieper gaat: ‘Dit weet ik allemaal al, we hadden het in de eerste al. Waarom moet dit nog een keer?'
  • Over een vraag bij geschiedenis, waarbij de mening bepaalde woorden moest bevatten: ‘Ze vragen om mijn mening, maar zeggen al voor wat ik moet vinden. Dat is geen mening.’
  • Paniek bij aardrijkskunde, waarbij de vraag uitging van voorkennis of eigen initiatief. Als het antwoord niet in de tekst staat, hoe kan je er dan zeker van zijn dat het goed is? ‘Waar staat dit dan? Waar staat het dan? Anders mag je ook niet zomaar zelf wat bedenken, dat zei je net! Wat nu?'
  • En nogmaals bij geschiedenis: 'De derde klasse? Bedoel je nou van die van zoals ie nu is of zoals hij was in het vorige hoofdstuk?' Voor mijn zoon was het helemaal niet zo logisch dat het antwoord betrekking moest hebben op het hoofdstuk waar we net aan werkten. 

Onlogische lay-out

Een ander punt van logica waar we nogal eens over struikelen, is het formaat van de invulvakken. 

  • Waarom een groot vak als het antwoord bestaat uit een woord? 
  • Waarom een klein vak als het antwoord bestaat uit een opsomming? 
  • Waarom een korte stippellijn, waarom een lange stippellijn? 
  • Waar moet ik dan beginnen? (Bij het invullen van een puzzel bij Engels.)

En dan is er nog de lay out. 

  • Waarom staat de vraag boven de uitleg? 
  • Waarom staan de vragen hier en de tekst daar, dat is onhandig! 
  • Waar hoort dat plaatje bij! 

Het verschil tussen regulier en autisme

Het zijn allemaal kleine stressmomenten die voor de meeste leerlingen (zonder autisme) al lastig genoeg zijn. Maar die kijkt even geërgerd op en denkt: Hoe moet ik dat nou op één regel invullen, stelletje gekken. Nou ja, ik friemel het er wel tussen. Of: Als ik niet weet waar ik moet beginnen, vraag ik dat morgen eerst en dan maak ik het wel even in de pauze. Voor een leerling met autisme kan dit net de druppel zijn die de emmer doet overlopen. Het was al zo lastig, en nou doet het boek ook nog vervelend. Hij denkt: Ik ben vast heel dom en de enige die dit niet snapt. Of er ontstaat een voortdurende interne dreun: Dit is fout, dit is fout, ik doe het fout. Of, na voldoende faal-ervaringen: Zie je wel, ik doe ook alles fout. En hop, daar vliegt het boek, de pen, het kussen of de kat. 

Wat doe ik om te helpen?

Mocht er tijdens het huiswerk maken zo’n boos moment zijn, kijk ik altijd even of er misschien iets in het werkboek staat dat niet zo logisch is. En als ik er tijd voor heb, blader ik het boek vooraf even door en plak een post-it bij de zichtbare problemen waar bijvoorbeeld opstaat: Vakje te klein, schrijf verder in de kantlijn.’ Het helpt niet altijd. Maar als dat het wel doet, is dat pure winst. 

Sprekende voorbeelden

Ik ben dan ook altijd actief op zoek naar sprekende voorbeelden van onlogische situaties in werkboeken. Niet om ze af te kammen of uit leedvermaak, maar als leermoment. Als ik de situatie tijdig herken is het immers makkelijker om er op tijd een post-it bij te plakken. Heb je voorbeelden voor mij? Dan lees ik ze graag hieronder! 
 

name authore here

Ingrid Bilardie

Auteur van kinderboeken, echtgenoot en moeder van twee zeer verschillende jongens met autisme, die net als alle andere leerlingen ook hun huiswerk moeten maken. Om de kinderen beter te kunnen helpen met opgroeien, le...

4 artikelen

Gerelateerde blogs

Autisme en 'de gatenkaas'

Reacties (0)

name authore here
`

E-mailadressen worden niet gebruikt voor commerciële doeleinden. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie over het gebruik van jouw gegevens.

Cookies: Deze website maakt gebruik van cookies: Accepteren Weigeren