Sleutel

Opvallende concepten

Allereerst was het een zeer geslaagd event. Helemaal in deze tijd waarin niemand meer tijd heeft om een dag te besteden aan een congres. Opvallend in de zee van concepten vond ik:

  • De allerhande koppelingen tussen systemen zullen worden vervangen door een ster van koppelingen met de klant in het midden. De klant krijgt zijn persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) en ook de regie over zijn eigen zorg.
  • Geen vooruitgang zonder data. Denk aan het ondersteunen van een beslissing over uithuisplaatsing. Hiervoor zijn heel veel data nodig.
  • Geen vooruitgang zonder samenwerken en delen. Denk hierbij aan:
    -  Brancheoverstijgende samenwerking, zoals jeugdzorg en jeugdgezondheidszorg, en jeugdzorg en universiteit (zoals Garage2020 doet).
    -  Delen van data vereist standaardisatie van gegevens. Garage 2020 gebruikt een standaard datamodel van het CBS.
    -  Delen van informatie over onderzoek en ontwikkelingen.
    -  Deel juist niét de kennis over je eigen core business, de jeugdzorg, met grote softwarebureaus en 'de Googles van deze wereld'. 'Ze trekken je leeg en vreten je op', c.q. nemen je business over. Aldus een van de sprekers.
  • Data moeten op een natuurlijke manier ontstaan in het proces. De hulpverlener gaat niet registreren om het registreren.
  • Een belangrijke bron van data wordt de klant.
  • Enige begeleiding van de klant blijft nodig. De drager van een ring die allerhande lichaamsfuncties meet, zegt het zo: 'Niemand helpt mij om iets met al die data te doen.'
  • Van registratie naar signalering, bijvoorbeeld van een naderende suïcidepoging. Eenvoudiger is de money-app die een jongere in een vroeg stadium inzicht geeft in zijn schulden.
  • Inzet van Artificial Intelligence. Goed startpunt: 'Ik wil probleem X oplossen, kan data science helpen?' Niet: 'Ik wil wat met big data.'
  • Inzet van een robot. Voordeel van een robot is dat deze geen vooroordelen toont. Nadeel is natuurlijk dat hij geen warmte geeft. Je kunt niet zonder een fijn mens naast je die je steunt en vooral versterkt.

Enkele illustraties

  • Data van de klant:

Garage2020 en de VU doen onderzoek naar data uit de telefoon van jongeren. Denk aan bewegingen van de telefoon en locatie. De jongere vult regelmatig in op een emoticon hoe hij/zij zich voelt.

  • Data uit het proces:

In de pauze sprak ik de controller van een zorginstelling in Limburg. Hij zit met de handen in het haar want hij heeft geen betrouwbare verantwoordingsdata. Het zou al een boel schelen als trajecten netjes worden afgesloten. Niet alleen voor de verantwoording is dat goed, maar het is ook verplicht vanuit oogpunt van privacy. Beleid op het afsluiten van een traject is hier gewenst.

Mensenwerk

Afstemming naderhand met enkele zeer ervaren jeugdzorgprofessionals leerde mij dat data niet zaligmakend zijn, want relevante informatie verkrijg je door doorvragen en dat doe je o.a. op grond van subtiele signalen zoals een lichte beweging van de wenkbrauw. Jeugdzorg blijft (ook) mensenwerk.

Verslag in beeld

Presentaties vind je op de website van het evenement.

 

Gerelateerde blogs

Reacties (0)

name authore here
`

E-mailadressen worden niet gebruikt voor commerciële doeleinden. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie over het gebruik van jouw gegevens.