manieren van omgaan met conflicten

Respectvol omgaan met elkaar 

De basisschool gaat mijn inziens niet (alleen) over het leren van letters en cijfers en het behalen van goede CITO-scores. Veel belangrijker is dat kinderen lekker in hun vel zitten, zichzelf kunnen zijn en aansluiting vinden met klasgenoten en met plezier naar school gaan. Toch? We hopen dat ‘onze’ kinderen op school leren op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. Ze leren plezier en ruzie maken. En dat zij, tussen de taken en sommen door, nietsvermoedend spelenderwijs hun sociale- en oplossingsvaardigheden ontwikkelen en uitbreiden. 

Hoe doe je dat?

Kinderen leggen contact en sluiten vriendschappen die soms net zo plotsklaps over zijn als dat ze begonnen. Het maken van speelafspraakjes en het wel of niet uitgenodigd worden voor een partijtje horen eveneens bij situaties waarin kinderen veel van en met elkaar kunnen leren. Want hoe reageer je als je net de moed hebt gehad om je klasgenoot te vragen om te komen spelen en de ander wil of kan niet afspreken? Of als je beste vriendje wel naar een partijtje mag en jij niet? Hoe kom je voor jezelf op en wanneer kom je de ander tegemoet als je allebei iets anders wilt tijdens het spelen? Hoe ga je om met conflicten?  

De wereld van de speelafspraakjes  

Nu de speelafspraakjes bij ons thuis aan de lopende band een feit zijn, krijg ik regelmatig een inkijkje in de wereld van andere kinderen, hun gewoontes en gedragingen. Ontzettend interessant hoe kinderen met elkaar omgaan, hoe zij in meer of mindere mate rekening houden met de ander, hoe zij in meer of mindere mate met elkaar delen en samenspelen en hoe zij in meer of mindere mate woorden vinden voor onenigheid en tot oplossingen komen.

Kwartetspel over omgaan met conflicten

Voor deze blog nam ik het 'Kwartetspel over omgaan met conflicten' onder de loep. Het is voor kinderen van vijf tot tien jaar en leert kinderen op een respectvolle manier met elkaar omgaan. Het kwartetspel bestaat uit tien pakkende thema’s: negeren, gevoelens, onderhandelen, luisteren, bemiddelen, uitpraten, afkoelen, excuses, hulp vragen en stappenplan. Elk kwartet heeft een eigen kleur en de thema’s zijn uitgebeeld in kleurrijke plaatjes. Kinderen verzamelen binnen het spel de verschillende stappen als kwartet. De stappen leiden naar constructieve manieren voor het oplossen van problemen.

Het spel is voor kinderen van vijf tot tien jaar en leert kinderen op een respectvolle manier met elkaar omgaan

Het spel in de praktijk

Van een cognitief gedragstherapeut ontving ik een aantal inspirerende tips over de inzet van het kwartetspel.  

  • Aan de hand van het kwartetspel kun je uitleg geven over de verschillende  manieren van omgaan met conflicten. Er zijn meerdere manieren die goed werken. Mijn collega gebruikt het spel binnen de praktijk zowel alleen met kinderen als samen met ouders en kind.
  • Het kwartetspel helpt om samen in gesprek te gaan. ‘Wat hielp jou?, 'Wat hielp juist niet?’, Hoe heb je het aangepakt?’ en ‘Wat kan het voordeel ervan zijn om op die manier om te gaan met een conflict?’ Het kwartetspel leert dat er niet maar één manier is om met een conflict om te gaan. Hierdoor wordt uitbreiding van vaardigheden gestimuleerd.
  • Daarbij vindt zij het belangrijk om gedrag te normaliseren. Iedereen heeft weleens ruzie of doet dingen die niet handig zijn. Het is handig als je over verschillende strategieën beschikt, want dan kun je per keer kiezen wat het beste past. Soms is fysiek boos worden namelijk handig, op een ander moment levert het alleen maar gedoe op. Af en toe loop je weg, soms is dat helemaal niet slim. 

Wat zijn aanvullende tips?

  • Als spelleider kun je ervoor kiezen om het spel luchtig en laagdrempelig te spelen door de kwartetten met elkaar te verzamelen. Wanneer je het belangrijk vindt om bepaalde thema’s uit te diepen, vraag je hier aandacht voor door bijvoorbeeld verdiepende vragen te stellen wanneer iemand een kwartet heeft verzameld.
  • Het spel zal meer impact hebben als het kind zelfstandig kan lezen. Het zal hierdoor letterlijk en figuurlijk meer voor hen gaan spreken omdat thema’s ‘dichterbij’ komen.
  • Je kunt als zorgprofessional het gezin een kwartetthema uit laten kiezen als een reminder in bepaalde situaties en deze bijvoorbeeld op laten hangen in de woonkamer. Het spel bestaat uit aantrekkelijke herkenbare manieren van omgaan met bepaalde situaties, die in de dagelijkse praktijk veel terugkomen. Dit maakt het leuk en laagdrempelig om er tijdens de dagelijkse routine op bepaalde manieren op terug te komen.

Vakantie!

Het einde is in zicht. Nu de zomervakantie in aantocht is, merken we dat 'onze' kinderen moe zijn. Moe van een leerzaam schooljaar. Van de schooltaken, het luisteren, het stilzitten en het leren van en met elkaar. Van de korte nachten na de warme zomerse avonden. Van de volle weken, school en sport. We herkennen allemaal dat als kinderen moe zijn, zij sneller geprikkeld, huilerig, hangerig, ongeduldig en boos zijn. Ze zijn toe aan vakantie. Aan rust en tijd om te spelen. Aan ontdekken en samen op avontuur te gaan! Aan tijd voor elkaar. Aan rust en geen haast om op tijd ergens te komen. Lekker uren boeken lezen, met lego spelen en leuke spellen spelen. Stiekem hoop ik dat de herkenbare thema’s van dit fijne kwartetspel ook gewoon door de zomerse dagen op ondersteunende wijze aandacht krijgen (ook zonder handig kwartetspel). Op naar een fijne zomer met oplossingen om om te gaan met conflicten!

name authore here

Mayke Hugens

In mijn werk als zorgcoördinator ontmoet ik veel verschillende kinderen, jongeren en ouders. Vanuit mijn achtergrond als orthopedagoog en creatief therapeut en als moeder van drie jonge kinderen (jongenstweeling en do...

    7 artikelen

    Reacties (0)

    name authore here
    `

    E-mailadressen worden niet gebruikt voor commerciële doeleinden. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie over het gebruik van jouw gegevens.