bloeiende roze margriet

Een tipje van de sluier

Waar vertelt Alison Gopnik onder andere over?

  • We kunnen kinderen zien als de R&D-afdeling van de menselijke soort, enkel en alleen gericht op zoveel mogelijk ontdekken en leren over de wereld en over zichzelf. Dit is de reden waarom kinderen zich 's ochtends vaak niets aantrekken van wat wij willen dat ze doen.
  • We zijn allemaal timmermannen geworden als het op opvoeden aankomt: ons kind zo vormen dat het precies wordt zoals we willen. Beter is het om een tuinman te zijn: tot bloei laten komen wat er in ons kind zit.  
  • Kinderen zijn van nature nieuwsgierig: alles in zich opnemen is wat ze van nature doen. We moeten ons schoolsysteem aanpassen aan hoe het kinderbrein werkt en niet ons eigen idee over productiviteit en doelmatigheid centraal stellen.
  • ADHD is geen aandachtstekortstoornis, maar een normale variatie op de manier waarop kinderen proberen zoveel mogelijk over hun omgeving te leren. Sterker nog, al die kinderen die nu netjes in de klas zitten, zouden vroeger wellicht het label ‘Aandachtsteveelstoornis’ hebben gekregen: urenlang je op één ding richten en niet opletten op wat er om je heen gebeurt was tot de vorige eeuw een heel slecht idee.

En nog veel meer... Luisteren dus

name authore here

Annemarie Wilschut

Ik ben opgeleid als NVO orthopedagoog-generalist en ik heb met mijn collega Geerte Vijverberg Praktijk Mees opgezet, een kleinschalige Basis-GGZ praktijk in Leiderdorp. Wij bieden hulp aan kinderen en jongeren en hun oud...

    8 artikelen

    Reacties (0)

    name authore here
    `

    E-mailadressen worden niet gebruikt voor commerciële doeleinden. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie over het gebruik van jouw gegevens.