lege klas

Autismus

De school is groter, er zijn veel meer leerlingen en ze lopen ook maar een beetje op alle tijden door de school heen, de leerkrachten verwachten een veel grotere mate van zelfstandigheid en spreken nogal eens geen autismus. Ook is er vaak een verschil tussen hoe de leerling met autisme de omgeving ervaart (druk, vol, te onrustig) en de leerling zonder autisme dat ziet (er loopt nauwelijks iemand en daar kun je zitten). Dit knaagt aan de zelfstandigheid. 

Hoog uitvalpercentage

Het uitvalpercentage is dan ook hoog en dat is jammer, want er is toch nog veel dat je kunt doen om de slagingskans te verhogen. Zo heeft mbo Rijnland een schakeljaar waarin je kunt uitzoeken wat voor vervolgopleiding je wilt volgen, terwijl je went aan de gebouwen, de benadering en de drukte. Ook mag de eigen begeleider, zolang nodig, mee naar de klas. Dat is handig, vooral voor die kloof tussen ‘hoe de leerling met autisme het ervaart’ en ‘hoe de leraar het ziet’.

Zoek de balans

Voortdurend blijft het belangrijk om de balans tussen belasting en belastbaarheid goed in de gaten te houden. Als je twee lesuren op een dag schrapt, red je daarmee dan de andere lesuren? Vooral doen! Als je de treinreis op een ander moment laat vallen, lukt het dan wel? Doen! Is huiswerk af belangrijker dan aanwezig zijn in de klas? Of andersom? Overleg! 

Overleg

Overleg is werkelijk het toverwoord. Omdat de klassen groter zijn en de docent dus van veel meer leerlingen de bijzonderheden in de gaten moet houden, is het erg prettig om korte lijnen te houden. De begeleiders kunnen een duidelijke rol spelen bij het achterhalen van misverstanden in de communicatie, bijvoorbeeld een verkeerd begrepen instructie of huiswerkopdracht, of uitleggen waarom een les geschrapt is of de leerling de klas uitging omdat het hem te veel werd. Vergeet ook niet om hier en daar een extra pluim uit te delen. Kost niks en levert veel op. Deze leerlingen vinden het fijn om de juiste mate van waardering te krijgen voor de bovenmatige inspanning die ze leveren om het wel te laten lukken. Die inspanning betreft meestal niet de lesstof zelf, over het algemeen gaat dat prima, maar alles eromheen. 

Geef niet op

Voor sommige leerlingen zijn die kleine aanpassingen diploma-reddend. Voor anderen is het dan nog te veel. Geef dan niet op, maar zoek samen naar een beter pad. Dit zijn geen leerlingen die niet willen, dit zijn leerlingen die niet kunnen. Blijven zoeken naar de details die kunnen helpen om toekomstdromen waar te maken is heel belangrijk. 

 

name authore here

Ingrid Bilardie

Auteur van kinderboeken, echtgenoot en moeder van twee zeer verschillende jongens met autisme, die net als alle andere leerlingen ook hun huiswerk moeten maken. Om de kinderen beter te kunnen helpen met opgroeien, le...

7 artikelen

Reacties (0)

name authore here
`

E-mailadressen worden niet gebruikt voor commerciële doeleinden. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie over het gebruik van jouw gegevens.