Workshop tekeningen met je kind

Visuele inspiratie

De workshop van De Schetswinkel vindt plaats in een prachtig oud gebouw in hartje Leiden. Als creatief therapeut kom ik in een ´walhalla´ terecht. Het is een gezellige ruimte met in het midden een grote tafel met leuke verschillende stoelen. De tafel staat vol met allerlei bakjes met honderden verschillende soorten stiften en er liggen boeken met visuele inspiratie en talloze tekeningetjes.

Voor wie

De workshop richt zich specifiek op ouders en opvoeders. Hoe kunnen zij tekeningen gebruiken in de communicatie met hun kinderen en hoe kunnen zij ze opvoedkundig inzetten? Uit ervaring weet ik dat professionals het tekenen ook inzetten in de jeugdhulp. Net zoals leerkrachten en intern begeleiders dat op scholen kunnen doen.

Creatieve moed

Tekenend communiceren, hoe doe je dat? Je hebt twee dingen nodig: creatieve moed en visueel denken. Het vergt creatieve moed om iets op papier te krijgen. Het helpt om jezelf toe te spreken dat het geen kunstwerk of prachtige tekening hoeft te worden. Daar gaat het namelijk niet om. Je gebruikt het tekenen om een boodschap over te brengen. Vervolgens is de vraag hoe de boodschap te vangen in een herkenbaar en eenvoudig beeld. Dit is visueel denken. Je moet dus in staat zijn beelden op te roepen tijdens een gesprek of verhaal om ze dan gelijk te tekenen.

Iedereen kan tekenen

Het uitgangspunt van de workshop is dat iedereen kan tekenen en het kan inzetten tijdens het praten met (je eigen of andermans) kinderen en jongeren. In het eerste gedeelte ga ik aan de slag met de basis: ´tekenwiskunde´. Aan de hand van eenvoudige vormen kom je erachter dat het maken van tekeningetjes eigenlijk best eenvoudig is. In het tweede deel van de avond komen de verschillende toepassingen naar voren hoe het voor ouders mogelijk is tekeningen in te zetten in hun opvoeding en communicatie. Iedereen geeft na een uurtje al op een eigen en inspirerende manier zijn gezin weer met extra informatie als leeftijd, hobby´s en emoties. Met een eigen casus in ons hoofd maken we een situatieschets, noteren we de feiten, het gevoel en wat je met de situatie wil. Tenslotte reiken we elkaar ideeën aan hoe hiermee aan de slag te gaan in het dagelijkse leven.

Verbinding en plezier

Tekenen geeft een extra dimensie aan een gesprek. Door het ook nog eens samen te doen heb je aandacht voor het kind, leg je een verbinding en maak je samen plezier. Je stimuleert op deze manier het contact. Mede omdat je elkaar niet continu hoeft aan te kijken wat voor sommige kinderen lastig is. Door tekenend te communiceren geef je het kind inzicht, verhelder je situaties voor hem/haar en verwerk je met elkaar de dag.

Toepasbaarheid van tekeningen in gesprekken

Als je eenmaal de smaak te pakken hebt, kun je het tekenen op veel verschillende manieren toepassen. Hieronder een aantal ideeën voor thuis:

  • Richt je op het uitleggen en verhelderen van situaties door de stappen uit te tekenen (bijvoorbeeld verkeersveiligheid of de eerste zwemles). Bijvoorbeeld aan de hand van een praatplaat ingedeeld in wie, wat, waar, wanneer en hoe.
  • Maak samen met het kind oorzaak-gevolg inzichtelijk door een stripverhaal te tekenen waarin de huidige sociale situatie wordt geschetst en de meer gewenste situatie.
  • Ondersteun het kind bij het verwerken van zijn/haar emoties en het leegmaken van zijn/haar volle hoofd. Terwijl het kind vertelt over bezigheden, gedachten en gevoelens van de dag, kan je dit visueel maken. Dit kan het kind helpen ontladen voordat hij/zij gaat slapen.
  • Teken samen met het kind een probleem uit en bedenk oplossingen.
  • Breng structuur aan in de dag en week door op een whiteboard aan de hand van tekeningen uit te beelden hoe de dag en week eruit komt te zien.

Ideeën voor professionals en leerkrachten:

  • (Be)handelings- en begeleidingsplannen die op een leuke visuele manier zijn vormgegeven zorgen ervoor dat het kind betrokken raakt bij zijn eigen plan en deze ook goed begrijpt.
  • Spellingsregels die voor een kind lastig zijn, zijn heel goed visueel uit tekenen.
  • Maak klassenafspraken en gedragsregels inzichtelijker door ze te tekenen op een A3-poster en op te hangen in de klas.

Geïnspireerd

Boordevol inspiratie kom ik thuis. Ik neem me voor om niet alleen in mijn werk als orthopedagoog gebruik te maken van tekeningen, maar dit ook bij en met mijn eigen kinderen te doen. De volgende dag grijp ik gelijk mijn kans. Mijn tweelingzoons van 4 jaar gaan voor het eerst op schoolreisje. Met alle kleutertjes in een grote bus op weg naar een enorme speeltuin. Lijfelijk moe en met een voldaan, blij en overvol koppie komen ze beiden aan het einde van de middag thuis. Als ze tot rust zijn gekomen stel ik voor om een tekening te maken over hun schoolreisje, terwijl zij vertellen over hun avonturen. Nog geen minuut later tekenen beide jongens enthousiast met mij mee. ‘Mag ik dat gezichtje tekenen, mam?’ 'Er moet nog een toekan op de bus!’ ‘Mag ik de wielen inkleuren?’ 'Hoe teken je een trein mama?' We tekenen zelfs de lange weg van school naar de speeltuin.  

‘Tekenvirus’

Hoe leuk zou het zijn als we steeds meer gaan tekenen tijdens gesprekken met gezinnen, kinderen, jongeren, maar ook tijdens teamvergaderingen en andere overleggen? Heb ik jou al aangestoken met het ‘tekenvirus’? 

Tekening van de workshop

name authore here

Mayke Hugens

In mijn werk als zorgcoördinator ontmoet ik veel verschillende kinderen, jongeren en ouders. Vanuit mijn achtergrond als orthopedagoog en creatief therapeut en als moeder van drie jonge kinderen (jongenstweeling en do...

    7 artikelen

    Reacties (0)

    name authore here
    `

    E-mailadressen worden niet gebruikt voor commerciële doeleinden. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie over het gebruik van jouw gegevens.