Onderzoek

Dat blijkt uit het onderzoek van Mariola Gremmen, die op 1 november aan de Rijksuniversiteit Groningen promoveerde. Zij bestudeerde onder andere basisschoolleerlingen die gepest worden, minder vrienden hebben, vaker afgewezen worden en niet of minder populair zijn dan andere leerlingen. Wanneer er sprake is van drie of meer van deze negatieve vormen van contact, lijden de prestaties van de leerlingen daaronder.

Rol van de docent

Volgens Gremmen speelt vooral de docent een belangrijke rol bij het reguleren van het schoolklimaat. Ze legt uit dat, ter bevordering van de ontwikkeling van de kinderen, het van belang is dat docenten naast het academisch functioneren, ook oog hebben voor de sociale relaties van hun leerlingen.

Meer informatie

Voor haar onderzoek gebruikte Gremmen onder andere sociale netwerken, interviews, vragenlijsten en gegevens van leerlingen die meerdere jaren zijn gevolgd in het primair en voortgezet onderwijs. Haar proefschrift staat online gepubliceerd.

Bron: www.nji.nl

name authore here

Redactie bij MEES

De redactie van bij MEES schrijft wekelijks nieuwsartikelen die voor jou als jeugdhulpprofessional van toegevoegde waarde zijn. Heb je tips? Dan zien wij deze natuurlijk graag verschijnen! Mail ons op kom@bijmees.nl.

    71 artikelen

    Reacties (0)

    name authore here
    `

    E-mailadressen worden niet gebruikt voor commerciële doeleinden. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie over het gebruik van jouw gegevens.