Tekening van het gezin door Sterre

Het is maandagavond 19:30 en we zitten aan een lange tafel in de achtertuin. Tom heeft net Valentijn opgehaald van een kinderfeestje, Ester regelt de koffie. Sterre drentelt om de tafel en speelt met een waterpistool. Ze lijkt verdiept in haar spel. Als haar ouders iets zeggen waar ze het niet mee eens is, reageert ze meteen op hen.  

Wat vind je belangrijk om je kinderen mee te geven?

Ester: ‘Dat ze lekker in hun vel zitten. Als ik van de tennisleraar hoor dat mijn dochter zo zelfverzekerd is, dat is het mooiste compliment.’
Tom: ‘Dat ze hun talenten benutten. Valentijn kan goed voetballen. Als hij zijn best niet doet in een wedstrijd, kan ik daar weleens boos om worden. En verantwoordelijkheidsgevoel vind ik belangrijk. Toen mijn oudste stopte met zijn opleiding, vond ik dat prima. Ik ben niet zo van het preken. Aan zijn keuze om te stoppen zat wel een consequentie. Hij moest gaan werken. Daar is geen discussie over mogelijk, het is het één of het ander.’

Hoe zouden jullie jezelf omschrijven als opvoeder(s)?

Tom: ‘Wij hebben zelf duidelijke ideeën. We zijn geen ouders die alles overleggen met hun kind. Natuurlijk mogen ze sommige dingen zelf bepalen, zoals wat ze op hun brood willen. Maar als ze iets moeten doen, gaan we niet in discussie. Bijvoorbeeld als ze iets moeten halen.’
Ester: 'We laten ons niet snel van de wijs brengen als de kinderen iets anders willen. Mijn dochter had al maandenlang geen zin meer in dansles. Toen ik de opzegging had geregeld, wilde ze opeens weer doorgaan. Daar ben ik niet in meegegaan. Kinderen zijn zo impulsief. Ze willen ze elke dag wat anders.’

Welke regels hebben jullie?

Ester: ‘We hebben wel regels, maar communiceren daar niet expliciet over. De meeste dingen gaan vanzelf. Bijvoorbeeld dat ze aangekleed beneden moeten komen. Ik denk dat onze kinderen het daarom niet altijd als regels zien. Wel zijn we duidelijk. Bijvoorbeeld met het afvegen van hun billen. Als ze dat niet doen, moeten ze zelf hun onderbroek wassen. Ik ga dat niet voor ze doen. Daar ga ik niet eindeloos met ze over praten.'

Hoe verloopt de ochtend bij jullie?

Ester: ‘In de ochtend hebben we strakke afspraken. De één maakt de trommeltjes en zet de tasjes klaar, de ander brengt de kinderen naar school. Daarbij helpt wel dat we beiden vaak vanuit huis werken. We zijn daardoor meer flexibel en kunnen improviseren als er opeens iets geregeld moet worden voor school.’ 

Hoe ziet jullie weekend er meestal uit?

Ester: ‘Zaterdag is een regeldag: voetbal, boodschappen, schoonmaken en ga maar door. Op zondag doen we leuke dingen met elkaar. We gaan er graag op uit, bijvoorbeeld naar een museum of een kinderfestival. Natuurlijk hebben ze daar niet altijd zin in. Zeker als ze niet precies weten wat we gaan doen, kunnen ze boos worden. Ik zeg vaak dat ik ook niet precies weet hoe het gaat zijn, maar dat het wel goed komt. We gaan hoe dan ook. Ik vind het belangrijk dat ze nieuwe dingen proberen en uit hun eigen kleine wereldje komen.’

Hebben jullie een tip voor andere ouders?

Ester: ‘Als we op vakantie gaan, regelen we alles vooraf. In het verleden gingen we meer op de bonnefooi. Gevolg: vermoeide, gestreste ouders en boze kinderen! Nu regel ik precies wat we gaan doen. Ik zoek activiteiten uit en we hebben een programma van dag tot dag. We gaan mee in hun fantasie. Zijn we in een kasteel, dan verzinnen we bijvoorbeeld dat we op zoek zijn naar een schat.’

Mijn kijk

Volgens de zelfdeterminatietheorie zijn er drie menselijke basisbehoeftes die voor groei zorgen als daaraan voldaan wordt: autonomie, competentie en verbondenheid. Ouders kunnen ontwikkeling bij hun kind stimuleren door hieraan te voldoen. Uit het interview met Sterre zou je kunnen afleiden dat haar ouders weinig gestructureerd zijn en er weinig regels zijn. Sprekend met haar ouders blijkt dat anders te liggen. Er zijn wel duidelijke regels en normen en waarden. Deze lijken meer impliciet dan expliciet te worden benoemd. Autonomie is een belangrijke opvoedpijler voor dit gezin; de kinderen leren hun eigen keuzes te maken. Daar worden ze ook op aangesproken. Je ziet dat terug bij Sterre die bijvoorbeeld zelfstandig naar bed gaat. Daarnaast hebben ouders zelf ook een duidelijke visie, zoals over nieuwe dingen proberen en leren je in anderen te verplaatsen.

Benieuwd naar de antwoorden van Sterre? Deze lees je in het interview dat ik met haar had.

Als ik een snoepje wil, ga ik naar papa. Van hem mag het altijd

Sterre
name authore here

Geerte Vijverberg

Ik hou ervan als het lekker duidelijk is. Simpel als het kan, zodat je denkt: dat klinkt logisch! Daarom ben ik ook cognitief gedragstherapeut. Ik vind het leuk met ouders en kinderen te zoeken naar oplossingen die voor...

    9 artikelen

    Gerelateerde blogs

    Gedrag sturen; hoe doe je dat?

    Reacties (0)

    name authore here
    `

    E-mailadressen worden niet gebruikt voor commerciële doeleinden. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie over het gebruik van jouw gegevens.

    Cookies: Deze website maakt gebruik van cookies: Accepteren Weigeren